Ads Top

Fietsverlichtingcampagne van start

Fietsen zonder licht in het donker is levensgevaarlijk. Met goede fietsverlichting neemt het risico om in het donker te worden aangereden met 20% af. Daarom gaat op maandag 15 september de fietsverlichtingcampagne van Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) weer van start.

Ook dit jaar worden de jongeren op een creatieve wijze uitgedaagd. Zij mogen namelijk  de campagne materiaal zelf ontwikkelen om zo elkaar attent te maken op veilig gedrag in het verkeer. De winnende poster van de nieuwe fietsverlichtingcampagne van dit jaar draagt de activerende titel “Je hebt het zelf in de hand”. Niet bedacht door een bureau, maar verzonnen door scholieren, evenals het winnende filmpje met de titel “Dikke 10 als je je licht laat zien”.

Fietsende jeugd wordt zich in toenemende mate bewust van de risico’s, zo lijkt het. Dat is een goede basis om de doelstelling van het ROVL dichterbij te halen: 0 verkeersslachtoffers door zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden in het verkeer. Goed nieuws, maar het aantal verkeersslachtoffers in die groep gaat wel maar langzaam omlaag. Gevaren die zijn verbonden aan een gebrek­kige fietsverlichting verdienen bijvoorbeeld nog steeds de nodige aandacht.

Daarom is dit jaar weer extra aandacht voor de fiets­verlichtingscampagne in het onderwijs. De campagne kent een aantal onderdelen, zoals een lesop­dracht in de vorm van een wedstrijd en de nodige publieksgerichte acties. Door mid­del van allerhande informatie voor scholen, fietscontroles, maatschappelijke stages en voorlichting die door scholen aan scholieren en ouders gegeven wordt, wordt zo actief een bijdrage geleverd. In samenspraak met politie wordt vervolgens gecontroleerd of de fietsverlichting juist gevoerd wordt.

Het jaarlijkse campagnebeeld wordt steeds gebaseerd op inzendingen vanuit een wedstrijd op het voortgezet onderwijs. Aan de hand van de lesopdracht “Hoe zou jij het doen? Fietsverlichting daarom!” gaan tweedeklassers ook dit jaar weer aan de slag om een campagneposter of -film te maken. De winnende inzending wordt indien mogelijk weer ingezet als campagnemiddel. Op die manier laat de doelgroep zelf haar stem horen.

Verantwoordelijke voor deze campagne in Limburg is het ROVL. Dit is het onafhankelijk bestuursorgaan, dat in opdracht van de Provincie Limburg, werkt aan de verbetering van de verkeersveiligheid in Limburg. Het ROVL heeft het Europees Verkeersveiligheids Charter ondertekend, waarmee Limburg zich schaart achter de ambitie van de Europese Commissie om vanaf 2011 jaarlijks 25.000 potentiële verkeersslachtoffers te voorkomen. De ambitie in Limburg gaat echter nog veel verder. Ieder verkeersslachtoffer is er één teveel. ROVL streeft dan ook naar nul verkeersslachtoffers! De campagne ‘Fietsverlichting laat je zien’ past dan ook helemaal bij deze filosofie. Het voorkomen van ongevallen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Samen maken we van de nul een punt!


Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.