Meer dan 40 miljoen lampjes verlichten ons land
Deze winter is de openbare ruimte in Nederland verlicht door naar schatting meer dan veertig miljoen feestverlichtingslampjes; meer dan ooit tevoren. Grote lichtevenementen, zoals de eerste editie van het Amsterdam Light Festival, dat de hoofdstad dezer weken in het licht laat baden, dragen bij aan het recordaantal.
De schatting is vandaag – de kortste en dus donkerste dag van het jaar – vrijgegeven door marktleider in kerstdecoratie en wintersfeerverlichting Avontuur Thema Vormgevers. De rekenaars van het bedrijf komen tot hun schatting op basis van het aantal verlichtingsprojecten in ons land. Het bedrijf is met een marktaandeel van ongeveer 25% marktleider in winterse sfeerverlichting in de openbare ruimte.
Avontuur Thema Vormgevers is een van de partners in het Amsterdam Light Festival, dat in december en januari de hoofdstad in een zee van licht tovert. Daarnaast verlicht het bedrijf uit het Noord-Hollandse Wijdenes de stad Maastricht, tal van andere grote en kleine stadscentra in het hele land en luchthaven Schiphol.
Directeur Patrick Avontuur: “Wij hingen dit jaar meer dan tien miljoen lampjes op, verdeeld over liefst 630 grote en kleine projecten. Dat was vorige jaren zeker een kwart minder. Ik schat het totaal aantal lampjes dat verlichtingsbedrijven zoals het onze de afgelopen weken ophingen, op meer dan 40 miljoen. Gezien de enorme stijging in het aantal projecten kunnen we veilig vast stellen dat het een record betreft. Nooit eerder hebben we zo veel licht geïnstalleerd, tot enorme kerstbomen en lichtbogen aan toe. Meer dan ooit hebben winkeliers in stadscentra behoefte om in het koopseizoen goed gezien te worden.”
Uit onderzoek blijkt dat sfeerverlichting in de wintermaanden leidt tot forse omzetstijgingen bij het winkelbedrijf. “In dit jaar, waarin veel consumenten de hand op de knip lijken te houden, is een aantrekkelijke presentatie belangrijker dan ooit.”
Opvallend is dat het energieverbruik van al dat licht niet hoger gaat uitkomen dan vorige jaren. Dat ligt aan het gebruik van LED als verlichtingsmateriaal. “Wij hangen nog vrijwel uitsluitend LED-lampen op.”
De schatting is vandaag – de kortste en dus donkerste dag van het jaar – vrijgegeven door marktleider in kerstdecoratie en wintersfeerverlichting Avontuur Thema Vormgevers. De rekenaars van het bedrijf komen tot hun schatting op basis van het aantal verlichtingsprojecten in ons land. Het bedrijf is met een marktaandeel van ongeveer 25% marktleider in winterse sfeerverlichting in de openbare ruimte.
Avontuur Thema Vormgevers is een van de partners in het Amsterdam Light Festival, dat in december en januari de hoofdstad in een zee van licht tovert. Daarnaast verlicht het bedrijf uit het Noord-Hollandse Wijdenes de stad Maastricht, tal van andere grote en kleine stadscentra in het hele land en luchthaven Schiphol.
Directeur Patrick Avontuur: “Wij hingen dit jaar meer dan tien miljoen lampjes op, verdeeld over liefst 630 grote en kleine projecten. Dat was vorige jaren zeker een kwart minder. Ik schat het totaal aantal lampjes dat verlichtingsbedrijven zoals het onze de afgelopen weken ophingen, op meer dan 40 miljoen. Gezien de enorme stijging in het aantal projecten kunnen we veilig vast stellen dat het een record betreft. Nooit eerder hebben we zo veel licht geïnstalleerd, tot enorme kerstbomen en lichtbogen aan toe. Meer dan ooit hebben winkeliers in stadscentra behoefte om in het koopseizoen goed gezien te worden.”
Uit onderzoek blijkt dat sfeerverlichting in de wintermaanden leidt tot forse omzetstijgingen bij het winkelbedrijf. “In dit jaar, waarin veel consumenten de hand op de knip lijken te houden, is een aantrekkelijke presentatie belangrijker dan ooit.”
Opvallend is dat het energieverbruik van al dat licht niet hoger gaat uitkomen dan vorige jaren. Dat ligt aan het gebruik van LED als verlichtingsmateriaal. “Wij hangen nog vrijwel uitsluitend LED-lampen op.”
Geen opmerkingen: