Ads Top

Publiekscampagne `Zuinig licht, Heldere keuze' van start


Door de komst van Europese regelgeving zal de gloeilamp de komende jaren uit de schappen verdwijnen. Dit betekent dat de consument te maken krijgt met een nieuw aanbod van energiezuinige verlichtingsproducten. Op aanbeveling van de Taskforce Verlichting, opgericht door minister Jacqueline Cramer van VROM, is daarom de publiekscampagne `Zuinig licht, heldere keuze' opgezet. De campagne is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van VROM en alle grotere Nederlandse producenten en retailers op het gebied van huishoudelijke verlichtingsproducten, zoals Gamma, Albert Heijn, Blokker, Formido, Hema, IKEA, Karwei, Kwantum en Praxis.
"Het is een misverstand dat we de gloeilamp willen verbieden", zegt Atty Eiriksdottir Benedikz van VROM. "Het doel van de campagne is om de nieuwe Europese energie-eisen handen en voeten te geven in de praktijk. Die eisen gaan omhoog waardoor steeds meer typen gloeilampen niet meer voldoen. Die gebruiken te veel energie. Het is dus niet zozeer ons doel om de gloeilamp te verbieden, maar juist om mensen minder energie te laten verbruiken. Dat kan met energiezuinige lampen zoals led- en spaarlampen."
Om de noodzakelijke overstap naar energiezuinige verlichting onder de aandacht te brengen, is de campagne `Zuinig licht, heldere keuze' in het leven geroepen. Die gaat van start bij het ingaan van de wintertijd, op 25 oktober. Maandag 26 oktober begint de campagne in winkels. Om ervoor te zorgen dat consumenten hun weg kunnen vinden in het ruime assortiment zuinige lampen in de schappen, moeten ze duidelijke informatie krijgen. Eiriksdottir Benedikz: "In de winkels wordt meestal uiteindelijk de keuze gemaakt. Uiteraard willen winkeliers bepaalde lampen verkopen. Daarom is het van belang dat er een objectieve keuze gemaakt kan worden."

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.