Gebruik verkeerslichten bij bruggen kan aantal incidenten terugdringen
Reguliere verkeerslichten
plaatsen bij bruggen kan incidenten helpen voorkomen. Dat bepleitten ingenieurs-
en adviesbureau Witteveen+Bos en adviesbureau vhp human performance tijdens een
themamiddag over brugbediening op 20 april 2016 in Rotterdam. Naar aanleiding
van dit advies wordt nader onderzoek ingesteld naar de mogelijkheden en de
oprichting van een landelijk platform veiligheid brugbediening.
Jaarlijks gebeuren er duizenden incidenten op of rond bruggen in Nederland. Verbeteringen in de registratie van deze incidenten brengen aan het licht dat maatregelen hard nodig zijn. Nederland heeft honderden beweegbare bruggen. Deze bruggen hebben geen stoplichten en de huidige bebording roept vragen op of wordt niet gezien. In de huidige situatie zijn er oranje waarschuwingsignalen en rode knipperlichten bij slagbomen.
Het ontbreken van duidelijke signalering roept twijfel op bij automobilisten en leidt regelmatig tot spannende situaties met brugwachters. Tijdens de bijeenkomst over brugbediening in Rotterdam - in aanwezigheid van diverse provincies, gemeenten en onderzoeksbureaus - bleek dat er duidelijk behoefte bestaat om de veiligheid rondom beweegbare bruggen te verbeteren.
Al eerder is aangetoond dat het gebruik van eenduidige signalering en goed ingestelde stoplichten het aantal incidenten fors kan verminderen. Zo wordt in de Landelijke Tunnel Standaard voor rijkstunnels ook al het gebruik van reguliere stoplichten in plaats van rode knipperlichten voorgeschreven.
Jaarlijks gebeuren er duizenden incidenten op of rond bruggen in Nederland. Verbeteringen in de registratie van deze incidenten brengen aan het licht dat maatregelen hard nodig zijn. Nederland heeft honderden beweegbare bruggen. Deze bruggen hebben geen stoplichten en de huidige bebording roept vragen op of wordt niet gezien. In de huidige situatie zijn er oranje waarschuwingsignalen en rode knipperlichten bij slagbomen.
Het ontbreken van duidelijke signalering roept twijfel op bij automobilisten en leidt regelmatig tot spannende situaties met brugwachters. Tijdens de bijeenkomst over brugbediening in Rotterdam - in aanwezigheid van diverse provincies, gemeenten en onderzoeksbureaus - bleek dat er duidelijk behoefte bestaat om de veiligheid rondom beweegbare bruggen te verbeteren.
Al eerder is aangetoond dat het gebruik van eenduidige signalering en goed ingestelde stoplichten het aantal incidenten fors kan verminderen. Zo wordt in de Landelijke Tunnel Standaard voor rijkstunnels ook al het gebruik van reguliere stoplichten in plaats van rode knipperlichten voorgeschreven.
Geen opmerkingen: