Duurzame lichtenlijnen op de Dordtsche Kil
Langs de oevers van de vaarweg Dordtsche Kil was er de afgelopen weken voldoende te zien. Aannemer Tebezo verduurzaamde hier de lichtenlijnen. De lichtbakens kregen een energiezuinige ledlamp in de top, en aan de mast werden zonnepanelen bevestigd. Hiermee kunnen de lichtenlijnen zichzelf van energie voorzien. Hoogwerkers waren nodig om de werkzaamheden uit te voeren.
Lichtenlijnen zijn lichtopstanden die met name langs de grote vaarwegen staan. Ze bestaan uit twee bakens die op een verschillende hoogte en afstand van elkaar worden geplaatst, het achterste licht is hoger geplaatst dan het voorste licht. Zo vormen ze een ‘lichtenlijn’.
De grote scheepvaart, schepen dus ook met een grote diepgang, kan met behulp van deze lichtenlijn navigeren, en zo in het diepste gedeelte van de vaargeul blijven.
De lichtenlijnen staan hoog boven het maaiveld, en kunnen wel tot zo’n 20 meter de hoogte in gaan. Om de energiezuinige ledlamp in de top van de mast te krijgen, kwamen er daarom hoogwerkers aan te pas.
Ook de vier zonnepanelen hangen op zo’n vier meter hoogte. Aan de voet van de mast, of soms in de mast zelf, is de accubak bevestigd. In deze roestvrijstalen bak bevinden zich accu’s waarin de energie wordt opgeslagen. Schijnt de zon een dagje niet, dan haalt de lichtenlijn hieruit de energie die nodig is om de led-lamp te laten branden.
Lichtenlijnen branden overigens niet alleen ’s nachts, maar ook overdag, omdat ze continu een belangrijke rol spelen in de navigatie van de grote scheepvaart. Afhankelijk van de toepassing en het vaargebied, reikt het licht wel zo’n 30 kilometer ver.
Lichtenlijnen zijn lichtopstanden die met name langs de grote vaarwegen staan. Ze bestaan uit twee bakens die op een verschillende hoogte en afstand van elkaar worden geplaatst, het achterste licht is hoger geplaatst dan het voorste licht. Zo vormen ze een ‘lichtenlijn’.
De grote scheepvaart, schepen dus ook met een grote diepgang, kan met behulp van deze lichtenlijn navigeren, en zo in het diepste gedeelte van de vaargeul blijven.
De lichtenlijnen staan hoog boven het maaiveld, en kunnen wel tot zo’n 20 meter de hoogte in gaan. Om de energiezuinige ledlamp in de top van de mast te krijgen, kwamen er daarom hoogwerkers aan te pas.
Ook de vier zonnepanelen hangen op zo’n vier meter hoogte. Aan de voet van de mast, of soms in de mast zelf, is de accubak bevestigd. In deze roestvrijstalen bak bevinden zich accu’s waarin de energie wordt opgeslagen. Schijnt de zon een dagje niet, dan haalt de lichtenlijn hieruit de energie die nodig is om de led-lamp te laten branden.
Lichtenlijnen branden overigens niet alleen ’s nachts, maar ook overdag, omdat ze continu een belangrijke rol spelen in de navigatie van de grote scheepvaart. Afhankelijk van de toepassing en het vaargebied, reikt het licht wel zo’n 30 kilometer ver.
Geen opmerkingen: