Audi maakt de weg vrij voor digitale OLED-verlichting
De vernieuwde Audi Q5 is de eerste auto die digitale OLED-verlichting krijgt. Met Organic Light-Emitting Diodes (zogenaamde OLED’s) was Audi in 2016 al een pionier. Nu luidt de digitalisering ervan een nieuw tijdperk in verlichting in.
Niet alleen verhoogt deze technologie de verkeersveiligheid; digitale OLED-verlichting maakt voor het eerst ook personalisatie van het achterlichtdesign mogelijk.
Een OLED-lichtbron is een zogeheten vlakstraler – dit in tegenstelling tot een puntbron zoals een LED. OLED’s stralen een extreem homogeen licht uit, met een zeer hoog contrast. Met OLED’s kan een lichtunit in segmenten worden verdeeld. Deze worden afzonderlijk van elkaar aangestuurd, zodat heel eenvoudig met de helderheid van het licht kan worden gespeeld.
Reflectoren of optische vezels ontbreken. Een OLED-element is slecht 1 mm dik, terwijl conventionele LED-constructies 20 tot 30 millimeter ruimte nodig hebben. Wanneer een bepaalde homogeniteit van het licht is vereist, gebruiken OLED’s veel minder energie dan LED’s.
Niet alleen verhoogt deze technologie de verkeersveiligheid; digitale OLED-verlichting maakt voor het eerst ook personalisatie van het achterlichtdesign mogelijk.
Een OLED-lichtbron is een zogeheten vlakstraler – dit in tegenstelling tot een puntbron zoals een LED. OLED’s stralen een extreem homogeen licht uit, met een zeer hoog contrast. Met OLED’s kan een lichtunit in segmenten worden verdeeld. Deze worden afzonderlijk van elkaar aangestuurd, zodat heel eenvoudig met de helderheid van het licht kan worden gespeeld.
Reflectoren of optische vezels ontbreken. Een OLED-element is slecht 1 mm dik, terwijl conventionele LED-constructies 20 tot 30 millimeter ruimte nodig hebben. Wanneer een bepaalde homogeniteit van het licht is vereist, gebruiken OLED’s veel minder energie dan LED’s.
Geen opmerkingen: