Nederlanders leveren fors meer verlichtingsarmaturen in
Nederlanders hebben het afgelopen jaar aanzienlijk meer verlichtingsarmaturen ingeleverd, zo blijkt uit de voorlopige inzamelcijfers van LightRec en uitvoeringsorganisatie Wecycle. De inzameling van lampen bleef nagenoeg op hetzelfde niveau als in 2017 (- 1%). De stijging is vooral toe te schrijven aan extra inspanningen binnen het professionele circuit (bouw-, installatie- en sloopsector) en campagnes gericht op de inzameling van armaturen.
Wecycle en LightRec hebben in 2018 flink ingezet op de inzameling van armaturen, onder meer door een intensieve landelijke (tv-)campagne gericht op het inleveren van zogeheten consumentenarmaturen (zoals bureaulampen, bedlampen of staande lampen). Deze vallen namelijk sinds de zomer van 2018 ook onder de inzamelregeling.
Net als afgelopen jaren investeerden LightRec en Wecycle in de uitbreiding en verbetering van het inzamelnetwerk. Het aantal inleverplekken voor verlichting bij supermarkten verdubbelde met plaatsing van inzamelmiddelen bij onder meer Albert Heijn in 2018 naar 2.500 en bereikte hiermee een landelijke dekking. Extra aandacht was er ook voor kringloopwinkels als inleverpunt voor afgedankte verlichting.
Ook het aandeel van de installatiesector vertoont een stijgende lijn, mede door het gericht stimuleren van de inzameling bij groothandels zoals Technische Unie en bij bouwmarkten. De inmiddels bekende Gouden Bakkie-campagne droeg opnieuw bij aan dit succes. Nieuw was een speciale campagne gericht op vakmensen uit Oost-Europa.
Wecycle en LightRec hebben in 2018 flink ingezet op de inzameling van armaturen, onder meer door een intensieve landelijke (tv-)campagne gericht op het inleveren van zogeheten consumentenarmaturen (zoals bureaulampen, bedlampen of staande lampen). Deze vallen namelijk sinds de zomer van 2018 ook onder de inzamelregeling.
Net als afgelopen jaren investeerden LightRec en Wecycle in de uitbreiding en verbetering van het inzamelnetwerk. Het aantal inleverplekken voor verlichting bij supermarkten verdubbelde met plaatsing van inzamelmiddelen bij onder meer Albert Heijn in 2018 naar 2.500 en bereikte hiermee een landelijke dekking. Extra aandacht was er ook voor kringloopwinkels als inleverpunt voor afgedankte verlichting.
Ook het aandeel van de installatiesector vertoont een stijgende lijn, mede door het gericht stimuleren van de inzameling bij groothandels zoals Technische Unie en bij bouwmarkten. De inmiddels bekende Gouden Bakkie-campagne droeg opnieuw bij aan dit succes. Nieuw was een speciale campagne gericht op vakmensen uit Oost-Europa.
Geen opmerkingen: