In Groningen blijft het 's avonds donker waar dat kan
In de provincie Groningen blijft het 's avonds en 's nachts donker waar dat voor de verkeersveiligheid mogelijk is. Dat is het uitgangspunt voor ons beleid openbare verlichting langs provinciale wegen. We willen het gebruik van openbare verlichting waar mogelijk beperken om energie te besparen, lichtvervuiling tegen te gaan en verstoring voor dieren te beperken. Hiervoor worden overbodige lantaarnpalen verwijderd en vervangen door andere technieken, zoals reflecterende lijnen op het asfalt. Voor dieren wordt gevarieerd in het gebruik van verschillende kleuren verlichting.
Op dit moment beheert de provincie Groningen ruim 3500 lantaarnpalen. Daar komen de komende jaren nog ongeveer 500 exemplaren bij, door overname van gemeentelijke verlichting. Sinds 2010 zijn al meer dan 400 lantaarnpalen verwijderd. Door lantaarnpalen te verwijderen, door over te stappen op LED-verlichting en door verlichting te dimmen is in de afgelopen tijd het energieverbruik van de provinciale verlichting al met de helft teruggebracht.
De komende jaren gaat de provincie door met dit beleid. Uitgangspunt is dat alleen verlichting geplaatst wordt op plaatsen waar dit voor de verkeersveiligheid noodzakelijk is. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van reflecterend asfalt of reflecterende belijning. Dit gebeurt bijvoorbeeld al op het fietspad tussen Hoogezand en Groningen. Bij onderhoud of aanpassingen aan wegen kijkt de provincie of lantaarnpalen verwijderd of vervangen kunnen worden.
In natuurgebieden of donkertegebieden, zoals Dark Sky Park Lauwersmeer en Werelderfgoed Waddenzee wordt de lichtuitstoot in de komende jaren nog verder teruggebracht. Om verstoring van dieren tegen te gaan, wordt minder of een andere kleur verlichting gebruikt. Nieuwe lantaarnpalen die in de provincie geplaatst worden moeten in de toekomst zo veel mogelijk hergebruikt kunnen worden.
De besparing op openbare verlichting langs de wegen draagt bij aan de ambitie van de provincie Groningen om vanaf 2035 energieneutraal te zijn. De provincie zoekt voortdurend naar innovatieve en duurzame mogelijkheden om de mobiliteit, infrastructuur en het onderhoud ervan groener en slimmer te maken. Het verlichtingsbeleid is slim door de verbetering van de verkeersveiligheid en het gebruik van innovatieve technieken. Het beleid is groen door de bijdrage aan de bescherming van de natuur en door de bijdrage aan de circulaire economie.
Op dit moment beheert de provincie Groningen ruim 3500 lantaarnpalen. Daar komen de komende jaren nog ongeveer 500 exemplaren bij, door overname van gemeentelijke verlichting. Sinds 2010 zijn al meer dan 400 lantaarnpalen verwijderd. Door lantaarnpalen te verwijderen, door over te stappen op LED-verlichting en door verlichting te dimmen is in de afgelopen tijd het energieverbruik van de provinciale verlichting al met de helft teruggebracht.
De komende jaren gaat de provincie door met dit beleid. Uitgangspunt is dat alleen verlichting geplaatst wordt op plaatsen waar dit voor de verkeersveiligheid noodzakelijk is. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van reflecterend asfalt of reflecterende belijning. Dit gebeurt bijvoorbeeld al op het fietspad tussen Hoogezand en Groningen. Bij onderhoud of aanpassingen aan wegen kijkt de provincie of lantaarnpalen verwijderd of vervangen kunnen worden.
In natuurgebieden of donkertegebieden, zoals Dark Sky Park Lauwersmeer en Werelderfgoed Waddenzee wordt de lichtuitstoot in de komende jaren nog verder teruggebracht. Om verstoring van dieren tegen te gaan, wordt minder of een andere kleur verlichting gebruikt. Nieuwe lantaarnpalen die in de provincie geplaatst worden moeten in de toekomst zo veel mogelijk hergebruikt kunnen worden.
De besparing op openbare verlichting langs de wegen draagt bij aan de ambitie van de provincie Groningen om vanaf 2035 energieneutraal te zijn. De provincie zoekt voortdurend naar innovatieve en duurzame mogelijkheden om de mobiliteit, infrastructuur en het onderhoud ervan groener en slimmer te maken. Het verlichtingsbeleid is slim door de verbetering van de verkeersveiligheid en het gebruik van innovatieve technieken. Het beleid is groen door de bijdrage aan de bescherming van de natuur en door de bijdrage aan de circulaire economie.
Geen opmerkingen: