Energiebesparing van 75 procent door LED icht in Tweede Heinenoordtunnel
Rijkswaterstaat heeft nieuwe verlichting aangebracht in de Tweede Heinenoordtunnel ten zuiden van Rotterdam. In deze tunnel, die geschikt is voor agrarisch verkeer, fietsers en voetgangers, zijn de tl-lampen vervangen door LED verlichting. Met deze duurzame stap wil Rijkswaterstaat qua licht zo’n 75 procent energie besparen.
In de twee tunnelbuizen van de Tweede Heinenoordtunnel hingen tot voor kort maar liefst 1250 TL-lampen. Inmiddels zijn deze ingeruild voor 200 ledlampen, een aanzienlijk lager aantal. 'Toch blijft de beleving qua licht voor tunnelgebruikers hetzelfde', vertelt Johan Naber, als technisch manager van Rijkswaterstaat betrokken bij dit project. ‘Dat komt omdat ledlampen veel breder en verder kunnen stralen. Voor hetzelfde resultaat kan dit type verlichting dan ook verder uit elkaar hangen. In de nieuwe situatie hangt er iedere 8 meter een LED lamp.’
Minder lampen betekent minder energieverbruik. Bovendien is LED verlichting zuiniger dan TL-verlichting. Al met al levert de nieuwe situatie een energiebesparing van ongeveer 50 procent op. Naber: ‘Dat is natuurlijk een mooie winst. Maar we willen nóg meer besparen door de verlichting dynamisch te maken. Dynamisch betekent dat de ledlampen in de donkere uren minder fel schijnen dan wanneer het buiten licht is. Daarnaast gaan ze in een spaarstand wanneer er niemand in de tunnel is. Vooral in de nachtelijke uren met weinig verkeer kunnen we zo veel energie besparen.’
In de twee tunnelbuizen van de Tweede Heinenoordtunnel hingen tot voor kort maar liefst 1250 TL-lampen. Inmiddels zijn deze ingeruild voor 200 ledlampen, een aanzienlijk lager aantal. 'Toch blijft de beleving qua licht voor tunnelgebruikers hetzelfde', vertelt Johan Naber, als technisch manager van Rijkswaterstaat betrokken bij dit project. ‘Dat komt omdat ledlampen veel breder en verder kunnen stralen. Voor hetzelfde resultaat kan dit type verlichting dan ook verder uit elkaar hangen. In de nieuwe situatie hangt er iedere 8 meter een LED lamp.’
Minder lampen betekent minder energieverbruik. Bovendien is LED verlichting zuiniger dan TL-verlichting. Al met al levert de nieuwe situatie een energiebesparing van ongeveer 50 procent op. Naber: ‘Dat is natuurlijk een mooie winst. Maar we willen nóg meer besparen door de verlichting dynamisch te maken. Dynamisch betekent dat de ledlampen in de donkere uren minder fel schijnen dan wanneer het buiten licht is. Daarnaast gaan ze in een spaarstand wanneer er niemand in de tunnel is. Vooral in de nachtelijke uren met weinig verkeer kunnen we zo veel energie besparen.’
Geen opmerkingen: