Haarlem start proef met LED’s Parksysteem
De gemeente Haarlem heeft toestemming gegeven voor het starten van een proef met het LED’s Parksysteem. Het LED’s parksysteem helpt fietsers in stallingen met het vinden van vrije plekken. Met rode en groene verlichting wordt precies aangegeven waar nog vrije plekken zijn voor het stallen van de fiets.
Het LED’s Parksysteem is een innovatief systeem om het stallen van fietsen op drukke plekken te verbeteren. Op elk fietsenrek wordt apparatuur geplaatst die waarneemt of er een fiets gestald staat. Deze informatie wordt gebruikt om de gebruiker te informeren over de beschikbare vrije plekken. Aan het begin van elke rij komt een dynamisch verwijzingsbord dat aangeeft hoeveel vrije plekken zich in die rij bevinden. Boven het looppad van elke rij wordt LED-verlichting aangebracht die aangeeft waar in de rij zich de vrije plekken bevinden. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen plekken die zich in de bovenlaag van de fietsenrekken bevinden en plekken in de onderlaag. Op deze manier zijn ook de vrije plekken onderin makkelijker te vinden.
De proef start in juli 2012 in de stalling onder het Stationsplein in Haarlem. Voor de proef worden 350 van de 5000 plekken in de stalling voorzien van het systeem. Het publiek kan tijdens de proef zonder belemmeringen gebruikmaken van de stalling. Na afloop van de proef wordt bezien of het systeem wordt geïnstalleerd in de hele stalling.
De proef wordt gefinancieerd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het is een stimuleringsmaatregel voor ondernemers met innovatieve ideeën om het aantal treinreizigers te vergroten. De ontwikkeling van het systeem en de proef worden uitgevoerd door het bedrijf Abel Mobility uit Rotterdam.
Het LED’s Parksysteem is een innovatief systeem om het stallen van fietsen op drukke plekken te verbeteren. Op elk fietsenrek wordt apparatuur geplaatst die waarneemt of er een fiets gestald staat. Deze informatie wordt gebruikt om de gebruiker te informeren over de beschikbare vrije plekken. Aan het begin van elke rij komt een dynamisch verwijzingsbord dat aangeeft hoeveel vrije plekken zich in die rij bevinden. Boven het looppad van elke rij wordt LED-verlichting aangebracht die aangeeft waar in de rij zich de vrije plekken bevinden. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen plekken die zich in de bovenlaag van de fietsenrekken bevinden en plekken in de onderlaag. Op deze manier zijn ook de vrije plekken onderin makkelijker te vinden.
De proef start in juli 2012 in de stalling onder het Stationsplein in Haarlem. Voor de proef worden 350 van de 5000 plekken in de stalling voorzien van het systeem. Het publiek kan tijdens de proef zonder belemmeringen gebruikmaken van de stalling. Na afloop van de proef wordt bezien of het systeem wordt geïnstalleerd in de hele stalling.
De proef wordt gefinancieerd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het is een stimuleringsmaatregel voor ondernemers met innovatieve ideeën om het aantal treinreizigers te vergroten. De ontwikkeling van het systeem en de proef worden uitgevoerd door het bedrijf Abel Mobility uit Rotterdam.
Geen opmerkingen: