LightRec wil pakkans 'freeriders' verhogen
Wél spaarlampen en TL-buizen verhandelen, maar niet de verwijderingsbijdrage in rekening brengen en afdragen. Of juist wel de verwijderingsbijdrage in rekening brengen om in eigen zak te kunnen steken. Jaarlijks spoort LightRec zo’n tien ‘freeriders’ op die zich schuldig maken aan deze vorm van concurrentievervalsing. De stichting wil de pakkans voor deze bedrijven nu verhogen door meer bekendheid te geven aan het fenomeen freerider en de drempel voor collega-ondernemers om freeriders aan te melden, te verlagen.
LightRec liet de afgelopen tijd onderzoek doen onder haar deelnemers naar de bekendheid met het fenomeen freerider en naar de bereidheid om deze buiten de regelgeving opererende ondernemers aan te melden. Uit dit onderzoek blijkt dat het gros van de deelnemers niet weet wat er onder freeriders wordt verstaan en dus ook niet let op het feit of er door collega-handelaren al of niet verwijderingsbijdrage in rekening wordt gebracht. Wel wordt dit concurrentievervalsend gedrag breed veroordeeld: ruim 80% heeft er ernstige bezwaren tegen en is van mening dat er tegen opgetreden moet worden. Het zelf aanmelden van freeriders ligt echter gevoelig: het ‘verklikken’ van relaties dan wel ‘concullega’s’ wordt in strijd geacht met de heersende ondernemersmores. Ook is er sprake van verdeeldheid over de vraag of freeriders streng aangepakt moeten worden (namen publiceren, hoge boetes, verkoopverbod, op zwarte lijst plaatsen) of juist een kans moeten krijgen hun leven te beteren (na een aanschrijving of waarschuwing).
De deelnemers die wel bekend zijn met het fenomeen freerider weten in veel gevallen niet waar en hoe freeriders kunnen worden gemeld. LightRec trekt hieruit de conclusie dat zowel meer bekendheid gegeven moet gaan worden aan freeriding als fenomeen (oneerlijke concurrentie en wettelijk niet toegestaan) als aan het meldpunt voor freeriders op de website van LightRec. Bekeken wordt nu welke communicatiemiddelen daarvoor het meest geschikt zijn. Duidelijk is dat het anoniem kunnen melden van freeriders de voorkeur heeft van de LightRec-deelnemers, al dan niet bij een onafhankelijke instantie zoals bijvoorbeeld de VROM-Inspectie. Met die laatste instantie gaat LightRec de resultaten van het onderzoek bespreken.
LightRec liet de afgelopen tijd onderzoek doen onder haar deelnemers naar de bekendheid met het fenomeen freerider en naar de bereidheid om deze buiten de regelgeving opererende ondernemers aan te melden. Uit dit onderzoek blijkt dat het gros van de deelnemers niet weet wat er onder freeriders wordt verstaan en dus ook niet let op het feit of er door collega-handelaren al of niet verwijderingsbijdrage in rekening wordt gebracht. Wel wordt dit concurrentievervalsend gedrag breed veroordeeld: ruim 80% heeft er ernstige bezwaren tegen en is van mening dat er tegen opgetreden moet worden. Het zelf aanmelden van freeriders ligt echter gevoelig: het ‘verklikken’ van relaties dan wel ‘concullega’s’ wordt in strijd geacht met de heersende ondernemersmores. Ook is er sprake van verdeeldheid over de vraag of freeriders streng aangepakt moeten worden (namen publiceren, hoge boetes, verkoopverbod, op zwarte lijst plaatsen) of juist een kans moeten krijgen hun leven te beteren (na een aanschrijving of waarschuwing).
De deelnemers die wel bekend zijn met het fenomeen freerider weten in veel gevallen niet waar en hoe freeriders kunnen worden gemeld. LightRec trekt hieruit de conclusie dat zowel meer bekendheid gegeven moet gaan worden aan freeriding als fenomeen (oneerlijke concurrentie en wettelijk niet toegestaan) als aan het meldpunt voor freeriders op de website van LightRec. Bekeken wordt nu welke communicatiemiddelen daarvoor het meest geschikt zijn. Duidelijk is dat het anoniem kunnen melden van freeriders de voorkeur heeft van de LightRec-deelnemers, al dan niet bij een onafhankelijke instantie zoals bijvoorbeeld de VROM-Inspectie. Met die laatste instantie gaat LightRec de resultaten van het onderzoek bespreken.
Geen opmerkingen: