Verbod op gloeilamp doet consument weinig
Consumenten zijn het eens met het verbod op de gloeilamp. Tegelijk zegt de meerderheid van de consumenten dat de promotie van de spaarlamp beter op een andere manier kan gebeuren dan via een verbod op de gloeilamp. Dit blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. De meeste consumenten zien de led-lamp als nóg beter voor het milieu dan de spaarlamp. Toch kopen ze eerder een spaarlamp dan een LED-lamp. Dit verschil tussen mening en daadwerkelijke koopgedrag kan komen doordat een meerderheid van de mensen de led-lamp als duur beschouwt. Bovendien is de LED-lamp onbekender dan de spaarlamp. Consumenten vinden spaarlampen en LED-lampen duur. Bijna de helft van de mensen geeft de prijs als reden om de spaarlamp te laten liggen. Bij led-lampen ligt dat percentage nog hoger, namelijk op ruim 60 procent.
Andere veelgenoemde redenen die de aanschaf van LED- of spaarlampen in de weg staan, zijn dat mensen hun gloeilampen pas willen vervangen als deze stuk zijn of omdat zij denken dat deze lampen lelijk licht geven.
Geen opmerkingen: